דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקונפליקט הסמוי של חלוקת התפקידים בבית 

מאת    [ 11/12/2011 ]

מילים במאמר: 727   [ נצפה 2416 פעמים ]

??
הקונפקליקט הסמוי של חלוקת התפקידים בבית

בקליניקה שלי אני נתקלת פעמים רבים בזוגות שפונים בשל קונפליקטים שעולים בנושא חלוקת התפקידים בבית.  נראה כי נושא חלוקת התפקידים בבית הוא אחת הסיבות המובילות לריבים בין בני הזוג ולמתחים בבית. הניסיון המקצועי שלי לימד אותי כי בניגוד לדעה הרווחת, הפתרון אינו נעוץ בהכרח בארגון מחדש של חלוקת התפקידים בבית.

אז רגע לפני שאתם מתיישבים ומחלקים מחדש את מטלות הבית השונות ביניכם אני מזמינה אתכם להתבונן על הנושא מזווית נוספת.

תסכול סביב חלוקת תפקידים בבית מתקיים בשני רבדים:הרובד הגלוי המוכר לנו – ישנן משימות ומטלות רבות שיש למלא. הורות וקריירה בעידן שלנו באמת מאופיינות בלחץ ועומס גדולים. העיסוק סביב הילדים והצרכים שלהם, מטלות הבית, תשלום החשבונות ושוק העבודה שהפך להיות תובעני  מתמיד. כל אחד מבני הזוג מרגיש מותש ועייף,  שיש כל כך הרבה דברים לעשות ולהספיק. כל אחד מאתנו הוא בראש ובראשונה אנדיווידואל, פרט שהתרגל להיות אחראי למילוי צרכיו וחובותיו. נוצר מצב בו מצטברות מטלות רבות שלא ברור תפקידו של מי למלא. מצב זה יוצר תסכול גדול אצל שני בני הזוג כי כל אחד מרגיש שהוא עושה מעבר ליכולתו.הויכוחים על מי יעשה מה, כמה ומתי? מי עובד קשה יותר, מי מעורב יותר? יכולים להיות ויכוחים מרים, קשים ובעיקר בלתי נגמרים.

על פניו יכול להיות פשוט כל כך להכין רשימה של מה שצריך להיעשות ולחלק בין בני הזוג. אני רואה, בעבודתי כמטפלת זוגית, שפתרון זה שהוא פשוט לכאורה, אינו מצליח  לעיתים קרובות להיות מיושם ולפתור את המריבות והכעסים ההדדיים.

וכשאני בודקת עם בני הזוג ומנסה להבין: מה מסובך כל כך בהחלטה מי יוריד את הכביסה מהחבל, מי ידיח כלים מי יקום לתינוק בלילה, אני מבינה שכמו בקונפליקטים רבים שנוצרים בין שני אנשים, הבעיה היא סבוכה ועמוקה יותר מזו המדוברת והמוצהרת.

הרובד הסמוי – מתחת לפני השטח כל אחד נושא עימו מטענים אישיים רבים. הם נובעים ממערכות יחסים קודמות, מקשרים עם דמויות משמעותיות. מחוויות הקשורות לתחושות של הוגנות, לשאלות שיש לכל אחד: כמה רגישים כלפיו וכמה רואים אותו, כמה הוא מטפל וכמה הוא מטופל. שאלות אלה עולות בעוצמה גם בנושאים הקשורים בחלוקת התפקידים בבית. וכשהרובד הסמוי הוא שמפעיל אותנו, נהיה מסובך יותר להתיר, להבין ולפתור את הקונפליקט שנוצר. לדוגמה: גבר שעובד במשרה תובענית ומגיע הביתה בשעות מאוחרות. הוא מצפה שכשהוא מגיע הביתה מיום קשה בו נאלץ להתמודד עם בוס קשה שלא רואה אותו, עם לקוחות שדרישותיהם לא נגמרות, יקבל בבית חיבוק, ארוחה חמה, התעניינות אמיתית . בבית נמצאת אשתו, אחרי יום מתיש של עבודה, איסוף הילדים, פיזורם בחוגים השונים, הכנת ארוחה, אמבטיות, השכבה לישון... היא מרגישה שנטל הבית והטיפול בילדים נופל רק עליה. היא רוצה עכשיו, כשסוף סוף נגמר היום שהאיש שלה, האהוב, שנכנס עכשיו הביתה, יביע הערכה לאופן בו היא מטפלת בילדים, לעומס הגדול שהיא חווה. כל אחד משני בני הזוג רוצה שיראו אותו, יעריכו אותו, יפרגנו לו. שלפחות בן הזוג יראה אותו. וכשזה לא מתמלא וישנן תלונות או דרישות נוספות, התחושה היא של פגיעה וחוסר נראות, תחושה עמה קשה להתמודד. ולכן גם אם חלוקת התפקידים מרגע כניסת הבעל תהיה ברורה לחלוטין ושיוויונית הבעיה לא תיפטר כי הצורך הרגשי הסמוי לא יענה.

אז למה חשוב להתמודד עם הרובד הסמוי? בעיני, חשוב בראש ובראשונה להבין: להבין מהיכן אנו פועלים, להבין שלעתים אנו מגיבים למשהו שנגיש לנו, כמו נושא הכביסה, הכלים וכו'... יותר מסובך לנו לראות את הדברים האחרים שמפעילים אותנו. התגובה איננה בהכרח כלפי הגורם שמפריע. חשוב להבין שלא תמיד תיקון הגורם שנראה לנו המקולקל הוא שיפתור את הבעיה, כיוון שישנם גורמים נוספים שמפעילים אותנו וגורמים לכעס, לכאב ולחוסר ההבנה.לכן, הפתרון הטכני, הפשוט כביכול של עריכת רשימת מטלות וסימון של מי ימלא את מה, לא פותר את הבעיה. לכן, הויכוחים בנושא חלוקת התפקידים בבית עוברים מנקודה אחת לאחרת. כל עוד נותרת התחושה שבן הזוג שלי לא רואה אותי, את המאמצים שלי, את הקשיים שלי, אני מתקשה לראות אותו ואת צרכיו ותחושת התסכול שלי הולכת וגוברת. החדשות הטובות הן שכאשר נוצרת הבנה שישנו יותר מרובד אחד ונוצרת האפשרות לשוחח על הקשיים והדפוסים שמפעילים כל אחד ואחת, ערימת הכלים בכיור וערימות הכביסה כבר מפריעות פחות. אחרי שנוצרת הבנה הדדית, קל יותר לבצע את המשימות הרבות והתחושות של כל פרט ושל שני בני הזוג הן בדרך כלל טובות ורגועות הרבה יותר.


אודות כותבת המאמר:זהר ויזל קופמן מטפלת זוגית ומטפלת משפחתית. מלוה הורים בהתמודדויות הקשורות בגידול הילדים וכן זוגות בדרך ליצירת זוגיות פוריה. מטפלת בקליניקה בזכרון יעקב לתושבי הישובים: זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, אביאל, עמיקם, גבעת נילי, עתלית, ישובי חוף הכרמל, פרדס חנה כרכור, יקנעם. טלפון: 052-6161822 מייל: zoharvk@gmail.com אתר: www.zoharvk.co.il



זהר ויזל קופמן, טיפול משפחתי וזוגי, הדרכת הורים, הדרכת הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. מטפלת בקליניקה נעימה בזכרון יעקב. פרטים נוספים באתר: www.zoharvk.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב